Okul Öncesi Renkleri Öğreniyorum

Merhaba; okul öncesi dönemde renk kavramı her zaman karşılaştığımız bir konu…Bu yazımda konuya, şöyle tabir-i caiz ise tepeden bir dalış ile biraz tecrübe biraz bilgi birazda etkinlik paylaşmış olacağım.


Renk kavramı verilirken önce çocukların kavram olarak renk nedir? Sorusunun cevabını bilip bilmediğine bakmak gerekir.

Renk kavramı ile ilk defa karşılaşan bir çocuğa öğretmeni kırmızı dediğinde çocuk anlamsız bakışlar sergileyebilir bu durumda çocuğumuzun renk kavramını bilip bilmediğini sorgulamamız gerekir. Kırmızı yerine “kırmızı renk çiçek” dediğimizde çocuk yine anlamsız bakışlar sergiliyorsa o zaman anlarız ki bizim çocuğumuz renk kavramının ne olduğunu bilmiyor. O zaman yapmamız veya yapmamamız gereken ne peki bu konuda öğretmen için olumsuz bir örnek diyalog örneği görelim

Öğretmen : Elmalar kırmızı

Çocuk : Öğretmenim kırmızı ne demek,

Öğretmen : Kırmızı çileğin rengi işte

Çocuk : hımm, öğretmenim nasıl renk oluyor, renk ne demek

Öğretmen : Rennnkkk rengi işte bak dışı kırmızı bu da sarı…

Örneğimizde de görüldüğü gibi öğretmen kavramı somutlaştırmaya çalışmış ama işin temelinde olan elmalar yada çilekler değil, temelde olan kavramın temel mantığının çocuğun zihnine yerleşmemiş olması. Peki renk kavramının temellerini çocuğun zihnine nasıl yerleştirebilir. En basit yolla ve en çarpıcı olarak. İşte bu noktada bir anahtar kelime işimizi görüyor “………… ile boyanmış” şimdi de bu olayı anlatan bir öğretmen öğrenci diyaloguna bakalım isterseniz.

Öğretmen : Elmalar kırmızı

Çocuk : Öğretmenim kırmızı ne demek,

Öğretmen : Kırmızı boyası demek yani Elmalar “kırmızı ile boyanmış”

Çocuk : Hımm, kim boyamış öğretmenim

Öğretmen : Kırmızı elmanın rengi, elmalar boyalı büyüyor

Çocuk : Öğretmenim elmalar hep kırmızı mı olur

Öğretmen : Hayır, farklı renk olanları da var.

Birinci aşamada, renk kavramının çocuğun zihninde somutlaştırılarak transfer edilmesi için “boyanmış” kelimesini kullandık.

Yorumlar